
به گزارش پایگاه خبری پیک چاپار: در تاریخ تئاتر و هنر هفتم ایران بازیگران بسیاری بودند و هستند که با شیوه بیان و طراحی حرکات بدن مخصوص به خودشان در قالب شخصیت و تیپ های مختلف یادگاری های شادی آور ارزنده ای از خود برجای گذاشتند.
24 آذر سالروز درگذشت یکی از بزرگترین کمدین ها و گوهرهای هنر نمایشی ایران است. در این روز او که به گفته خودش بهترین نعمت را داشته و با هنر بازیگری بسیاری از مردم را خوشحال کرده در سکانس پایانی زندگی با رفتن خودش به دیار باقی، این مقدر طبیعی همه بشر مردمی که او را دوست داشتند فراوان غمگین کرد. مردم نصف جهان در این روز از نعمت وجود قند بازیگری محروم شدند.
این نیم مصرع گویای این کوچ بود:
«شادمانی صحنه را بوسید و رفت»
روان شاد رضا ارحام صدر مقلب به شکرپاره اصفهان یکی از بازیگران برجسته و شهیر تئاتر و سینمای ایران بود که با سبک خاص و منحصربهفردش در هنر بازیگری شناخته میشد.
ارحام صدر بیش از پنجاه سال با کمدی منحصر به فرد و لهجه شیرین اصفهانی مردم را خنداند و برای افراد بسیاری از جامعه افسرده و غمگین ایرانی به ویژه در تماشاخانه های اصفهان شادی و قهقه فراوان به ارمغان آورد.
طنز ارحام صدر کمدی وابسته به ابتذال نبود، بلکه فکاهی انتقادی برگرفته از رفتارها و اخلاهای ناپسند جامعه بود و در کنار اینکه بسیار خنده آور بود پند و اندرزی حکیمانه و تذکری اخلاقی در آن نهفته بود. برخی از ویژگیهای برجسته بازیگری او عبارتند از:
طنز و کمدی: ارحام صدر به خاطر تواناییاش در اجرای نقشهای طنز و کمدی بسیار معروف بود. او با استفاده از ظرافتهای خاص زبانی و بداههپردازیهای خلاقانه، صحنههای خندهدار و به یادماندنی خلق میکرد.
بداههسازی: یکی از مهارتهای برجسته او، بداههسازی بر روی صحنه بود. او توانایی فوقالعادهای در واکنش به موقعیتهای غیرمنتظره داشت و میتوانست به سرعت دیالوگهای جالب و خندهداری بسازد.
سادگی و صمیمیت: بازیهای ارحام صدر غالباً حالتی ساده و صمیمی داشت که توانست با تماشاگران ارتباط عمیقی برقرار کند. او با استفاده از این ویژگیها شخصیتهای باورپذیری ارائه میداد.
تکگوییهای تاثیرگذار: ارحام صدر به تواناییاش در ارائه تکگوییهای تاثیرگذار و بهیادماندنی نیز مشهور بود. او با فصاحت و قدرت بیان، میتوانست احساسات و واکنشهای متفاوتی را در تماشاگران برانگیزد.
نزدیکی به واقعیت اجتماعی: بسیاری از آثار او با محوریت واقعیتهای اجتماعی و زندگی روزمره مردم ساخته شده بود. این رویکرد باعث میشد تا تماشاگران احساس ربط و نزدیکی بیشتری با نمایشها و نقشهای او داشته باشند.
نوآوری در تئاتر: ارحام صدر در تئاتر ایران به نوآوری و استفاده از تکنیکهای جدید در بازیگری مشهور بود. او همواره در پی توسعه و بروز کردن سبک کار خود بود.
زنده یاد استاد جمشید مشایخی که در فیلم سینمایی (مردان خشن) تولید 1350 خورشیدی به همراه محمدعلی فردین با ارحام صدر همبازی بوده است. همواره در صحبتهای خود درباره ایشان اینگونه اشاره می کرد:
رضا ارحام صدر از بازیگران بسیار با استعداد و برجسته تئاتر ایران بوده که توانسته با سبکی خاص و منحصر به فرد، در دل همه تماشاگران جا باز کند. ارحام صدر به خاطر تواناییاش در اجرای نقشهای طنز و درام با تکنیکهای بداههپردازی و شوخطبعی، یک نوع خاص از بازیگری را به نمایش میگذاشت که هم به شدت تأثیربخش بود و هم در عین حال تماشاگران را به فکر وادار میکرد.
پیشنهاد پایگاه خبری پیک چاپار به مخاطبان و هنرجویان نسل جوان و نوجوان مشتاق سینما برای شناخت بیشتر این بازیگر ارزنده کمدی، آثار سینمایی زیر است:
1- شب نشینی در جهنم 1336 خورشیدی اثر مشترک ساموئل خاچیکیان و موشق سروری( این فیلم از نخستین فیلم های با دکوراسیون خاص و به اصطلاح بیگ پروداکشن تاریخ سینمای ایران است که به هشتمین جشنواره معتبر فیلم برلین راه پیدا کرد)
2- اکبر دیلماج 1352 خورشیدی اثر خسرو پرویزی
3- جوجه فکولی 1353 خورشیدی اثر رضا صفایی
4- جعفرخان از فرنگ برگشته 1366 خورشیدی اثر سعدی سینمای ایران علی حاتمی
پایان خبر/
کد خبر: 18063 - منبع خبر: پایگاه خبری پیک چاپار